*...Come Away To Neverland...*



 Någonsin önskat att du skulle vara barn förevigt?



   Vi alla vet att det är jobbigt att växa upp. För varje år som går finns det alltid en ny sak man ska lära sig, en ny sak man ska ta ansvar för eller något nytt man ska prova för första gången. Vissa saker är mer skrämmande än andra, men när jag tänker på vissa saker som jag kommer att behöva klara själv när jag väl är xuven kan göra att jag ibland kryper ner i skorna och önskar att jag var ett litet barn igen, utan några som helst stora krav på mig. Ett fritt liv helt enkelt, innan skola, jobb och annat kom in och avbröt allt.


   Lite som Peter Pan. Tänk dig att alltid vara barn, bara få leka med dina kompisar och bo i ett paradis fyllt med en massa spännande och roliga saker, magi och tonvis av äventyr att gå på!? Gud vad fantastiskt!!!

   Men är det verkligen det livet vi ska sträva efter? Är det verkligen så jobbigt att bli vuxen?

   Ja och nej. 

   Samtidigt som man blir inkastad i världen där ansvar och mognad regerar betyder det inte att livet inte kommer att vara kul längre. Det finns säkerligen en hel del saker som vi kommer att tycka är mycket roligare än vissa saker i tonåren. Ordet "vuxen" innefattar ju så himla mycket nya möjligheter! Vi kanske flyttar utomlands, tar ett random jobb eller ändrar våra livsstilar totalt. Tänk dig att få göra allt det där utan någon pekpinne på dig från samhället som säger att du inte är gammal nog!

   Men visst, jag är just nu visserligen lite rädd för framtiden. Kommer jag att få mitt drömjobb? Kommer jag att kunna leva som jag vill på det viset jag vill? Vad kommer egentligen att hända med mig?

   Frågorna är oräkneliga och det som gör dem läskiga är att det inte står någon där bredvid dig och svarar på dina frågor, för helt enkelt är det faktiskt så att ingen vet än. Vi kan helt enkelt bara göra det som jag pratat om innan och kasta oss ut utan fallskärmen och hoppas på att landningen blir spännande eller stabil.

   Så åter igen - såklart att vi är rädda. Det kan vara läskigt att växa upp. Vi är helt omedvetna om vissa saker som plötsligt dyker upp nu som vi borde veta en massa om. Man ska ständigt vara på hugget och vara kunnig inom vissa "växa-upp-ämnen" som kommer att spela en stor roll i vår uppväxt.  

   Fast om ni tänker på det, visst skulle det inte heller vara kul att gå tillbaka till den tiden då mamma och pappa bestämde allt och man inte ens fick ha en egen mobil eller bestämma helt själv vad man ville ha på sig på morgonen innan man gick till skolan? Då du inte kunde åka till skolan, kompisen eller något roligt ställe på egen hand?

   Inte jag i alla fall. Av vad jag kommer ihåg är jag lyckligare nu än någonsin!

   Så mina kära vänner, istället för att krypa ner i skorna (jag lovar att jag inte ska göra det heller), ta steget och var lycklig över att din vuxna framtid kommer allt närmare och att du får så många lärdomar om livet nu, för dem kan ju faktiskt hjälpa oss en hel del på vägen uppför trappan! Det är ju i själva verket ganska kul och att upptäcka en massa nya saker är ju det mest spännande som finns!

   Alltså, ta hand om dig och väx framförallt i din takt. Det kommer att bli väldigt roligt ;)

Kärlek och värme och växtvärk,

Joe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0