Ljuva 50-tal...




Åh...Ljuva 50-tal...

   Ibland är jag en sån dör liten tönt och drömmer mig bort och tänker på hur det skulle vara om jag varit en tonåring på femtiotalet...

   Kan ni tänka er? Flickorna i skolan skulle ha vida prickiga klänningar, vippigt lockigt hår och fina små välvässade pennor och fina rena block vid skolbänken. Pojkarna skulle ha på sig fina kostymbyxor, välpassande sleepovers över pressade skjortor och fint vattenkammat hår. Bilar som den här ovanför, Ford Mercury 50, skulle ta oss på dejter med "the boy next door" eller vänner för en milkshake på områdets diner, eller kanske till skolbalen, där låtar från Elvis, Buddy Holly eller Richie Vallens skulle spelas från högtalarna.

   Kalla mig nörd, men om jag kunde skulle jag verkligen vilja resa bakåt i tiden och prova på ett liv på den tiden. Efterkrigstiden, då mina morföräldrar gifte sig, optimismen var stor och då bilar, kläder, frisyrer och reklamer var vackra, storartade och tidslösa. Då folk visade respekt för sina föräldrar och lärare och då utbildning sågs som en gåva och musiken hade det där härliga soundet som jag avgudar.

   40, 50 och 60-talet hade den där speciella looken, musiken och bilarna som jag är totalt kär i. När jag är med min familj i vårt hem i Florida brukar jag och min pappa åka på stora vintagebil-träffar, där jag kan gå runt hur länge som helst och kolla in alla vackra fordon som går tillbaka ända till 1910-talet i ålder. Vissa av dem är omgjorda, uppiffad med modern lackfärg och hjulen utbytta mot moderna rallyhjul. If I can say so, I rather prefer them looking as their original self.


   Så mina vänner, om ni verkligen känner för det, lev gärna för er själv lite femtio-talsaktigt. Ha på er de fina kjolarna eller skjortorna, fyll era hår med för mycket hårgelé, och när du sitter på McDonald's med din milkshake, tänk dig då att du i själva verket sitter på den där dinern och att din dricka är i en sån där vacker glasbehållare med cherries on the top with a twist of whipped cream. Det kan förgylla livet och göra din dag roligare ;)

Kärlek, värme och hårgelé,

Joe


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0